Kellemes hétvégét kívánok!
március 21, 2008 írta Czika Tihamér
Posted in Liberálisok egyesüljetek | 46 hozzászólás
46 vélemény
Válasz
Twitter-ről frissen
- Itt van: Modern kolozsváriságok 2: menekülés a templomba http://tinyurl.com/yk7grzx 23 minutes ago
- A legjobb megoldás az lenne, ha be tudnánk vinni a magyar értékeket ebbe a javaslatcsomagba, és azon keresztűl a tanácson. Esélyét látom. 13 hours ago
- A műsor után beszéltem aTrend Communication projektfelelősével. Mindenképp hajlandóak leülni egyeztetni velünk a brand-javaslatcsomagjukról. 13 hours ago
Ezekről írtam
- Amerikai politika (12)
- Ateizmus (24)
- Bolyai-ügy (2)
- CFR-KVSC 1907 (3)
- Egyházügyek (17)
- EMI (9)
- EP kampány 2009 (10)
- Erdélyi blogoszféra (9)
- Erdélyi politika (50)
- Erdélykritika (30)
- EU (20)
- Európát jártam (3)
- Félsziget (7)
- Filmek és Dok.filmek (17)
- Fogyasztóvédelem (7)
- From New York (13)
- Globalizáció (10)
- Halmágy (3)
- In English (4)
- Internet csodái (3)
- Kisebbségi jogok (37)
- Kolozsvár Blogfeszt (11)
- Kolozsvári dolgok (63)
- Liberálisok egyesüljetek (45)
- Magyar identitáskérdések (41)
- Meleg jogok (4)
- Mozgókép inspirációk (4)
- MPP (25)
- Nackólizmus (29)
- Országimázs (17)
- Pannonpolitika (14)
- Parlamenti kampány 2008 (32)
- Penn & Teller Bullshit! (3)
- Pocsolyabetömés (10)
- Politikai Filmajánló (5)
- Politikai kommunikáció (34)
- RMDSZ (87)
- Romániát Európába (31)
- Rompolitika (27)
- Sepsi és a székelyek (37)
- Személyes (75)
- Transzilvanizmus (7)
- Tőkés László (17)
- Vénusz és Mars (10)
- Zöld ügyek (7)
Archívum
- február 2010 (1)
- január 2010 (3)
- december 2009 (6)
- november 2009 (11)
- október 2009 (6)
- Szeptember 2009 (4)
- augusztus 2009 (4)
- július 2009 (11)
- június 2009 (10)
- május 2009 (6)
- Április 2009 (10)
- március 2009 (13)
- február 2009 (8)
- január 2009 (5)
- december 2008 (4)
- november 2008 (16)
- október 2008 (10)
- augusztus 2008 (6)
- július 2008 (2)
- június 2008 (7)
- május 2008 (14)
- Április 2008 (14)
- március 2008 (13)
- február 2008 (18)
- január 2008 (12)
- december 2007 (5)
- november 2007 (10)
- október 2007 (15)
- Szeptember 2007 (9)
- augusztus 2007 (12)
- július 2007 (6)
- június 2007 (10)
- május 2007 (25)
- Április 2007 (16)
- március 2007 (9)
- február 2007 (9)
- január 2007 (12)
- december 2006 (8)
- november 2006 (5)
- október 2006 (7)
- Szeptember 2006 (6)
- augusztus 2006 (4)
- július 2006 (3)
- június 2006 (4)
- május 2006 (5)
- Április 2006 (8)
- március 2006 (2)
- február 2006 (4)
- január 2006 (7)
- december 2005 (2)
-
Kerekeasztal
-
Galéria





More Photos A Translatio
Egyéb blogjaim
Olvasd őket is
- Batka Manó
- Belmonostori RMDSZ
- Benedek Levente
- Birtalan Csanád
- Borbáth Endre reflexiói
- Branding Transylvania
- Calico Jack
- Egologo (blogring)
- EU blog
- Felméri Péter
- Ficsur Furcsaságai
- Gashicsavargó blog
- Gáspárik Attila
- Gergely Balázs
- Gozner Gertrud (fotó)
- Grüman Róbert blogja
- Gyenge Zsolt
- Hegyek, fák, kövek
- Ikarosz Grocery
- Jámbor Ferencz
- Kata-pult
- Kósa Ferenc
- Kelemen Hunor
- Kiss Olivér
- Kovács Péter
- Mákoscsusza
- Méla Béla blog
- Meltdown/Nándika
- Nagy Zsolt
- Nagyduma
- Naplopó
- ParaBlog H
- Pápanyalóka
- Péter Hunor
- Péter Laci okoskodásai
- Pro Detrehemtelep
- Rékú online
- Seer László
- Szomszédnéniék
- Tamás jogi tanácsai
- Tóth Pál Tamás
- Vallásfigyelő
- Web-Cafe (blogring)
Román blogom utolsók
Szabadtér utolsók
Fotóblog utolsókStatisztika
Innen jöttél

Mint besorolas ki kene venni a Liberalisok egyesuljetek kategoriabol es at kene tenni az “Ateizmus” kategoriaba.
Semmi kulonbseg a marcius 15.-ei roman tuntetes kozott es a kozott amit te csinalsz az altal, hogy eppen most egy ilyen videot reklamozol.
Az elsőben még igazad lehet.
A második megjegyzéseddel azonban nem értek egyet. Ez a videó nem agresszív, nem uszít senki ellen, nem akar senkit sem kihajtani sehonnan. Nem fogok tüntetést szervezni, és senkit sem akarok megverni.
Ez egy humanista videó. Keresztény ünnepekkor nagy nyomás helyezkedik a magam félékre. Orrba-szájba, tévébe, interneten, emailen, messengeren, telefonon is csak ez jön.
Egy ennyi önkifejeződésre nekünk, ateistáknak is talán jogunk van ezekben a napokban. Fogadd el Zoli, hogy nem mindenki egyforma. Vagyunk mi is, és nem is kevesen. És mi nem élvezzük ezeket a napokat különösebben.
Én elfogadom mindenki álláspontját. Amit vizson hozzá szeretnék fűzni az csak annyi, hogy az embereknek szükségük van, hogy higyjenek valamiben, ez ad nekik erőt, a hit. És akár létezik Isten akár nem, a hit az meg kell maradjon, mivel semmi jó nem születne egy hitetlen világban, az lényegtelen, hogy te miben hiszel, vagy én miben hiszek. De az tény, hogy a hitnek van egy gyógyító ereje. Nos mindenkinek megvan a saját véleménye, ezt tiszteletben tarom. Kellemes hétvégét
Én is hiszek…hiszek a jóságban, a szeretetben, a szolidaritásban, a munkám hasznosságában, a jövőben, önmagamban…én is hiszek. Csak mindehhez nincs szükségem egy megfeszített ember ókori legendájára.
Minden jó és rossz bennünk van. Csak rajtunk múlik, hogy miből mennyit adunk a világnak, és környezetünknek.
Hiszek az emberi felelősségben.
Azthittem felhagytál az agnoszticizmus elvrendszerének népszerüsítésével. Mintha egyik korábbi bejegyzésed erre utalt, ha jól emlkszem atheism over címmel…
Húsvét előtt egy nappal időzítve a reklám-anyag alkalmas arra, hogy sértse a nézeteid nem osztó keresztények jelentős százalékát….
A video valoban nem eroszakos. Csak infantilis. Amit tamad az csupan az egyhaz es egy felreertelmezett vallasossag ocska peldai. Megnyugtatlak, hogy az Istent elfogado emberek elsopro tobbsege nem tartozik a videoban megjeleno “nagy eletkerdeseket” vallokhoz.
Azt nem tudom megerteni benned, hogy miert sarkitassz es altalanositassz ennyire, amikor vallasrol es egyhazrol beszelsz.
Ha elfogadhato az, hogy vannak ertekes emberek akik felfogasuk szerint “magunkban biznak”, akkor miert zavaro az, hogy a vilag kereszteny resze husvetot unnepel? Husvet delelottjen sok varos temploma zsufolasig tele lesz. En magam is szolgalok nagyvarosban es par lelkes faluban is. Tudom, hogy kikkel nezek szembe, es miert vagyunk ott. Is there any evil in this?
@ Székelyj
A holnap és holnapután tévéből, rádióból orvérzésig jövő “Fogadd el Jézust mint megváltódat”, “Térjünk meg Jézus Krisztushoz”, “érted is meghallt a megváltó” megrendezett és szinte mindenki által közvetített egyházi média militantizmus alkalmas arra, hogy sértse a nézeteid nem osztó ateisták és agnosztikusok jelentős százalékát. Ez csak egy természetes és szükséges ellenreakció erre a dogmagiccsre ami ellep minket 2 napon át.
@Vándor
A videó semmivel sem infantilisebb mint sok olyan doktrinális butaság amit a napokban fogsz osztani a nagyvárosokban és a pár megmaradt lelkes faluban is. Csupa jóakarattal teszed tudom. Hiszel benne, hogy jót teszel. Teszel azt is. A közösségszervezés egy nemes dolog. Csak ne volna ott az a sok tudománytalan hazugság és logikátlan indoktrináció amit terjesztesz…
Fokent egy liberalishoz nem melto az, hogy minositsed mit osztok varosokban es falvakban (hazugsag, logikatlan indoktrinacio). Ha valoban joakarattal olvastad amit irtam, akkor en a videot minositettem csupan, nem a te munkad. Ellentetben veled. Arra nem adtal valaszt, hogy miert sarkitassz es altalanositassz ennyire. Te is hiszel ebben, hogy jot teszel?
Nem hiszem, hogy liberalizmus kérdése lenne vagy sem annak a minősítése, hogy az egyház világmagyarázata (igen, az unitáriusé is) teljesen hiányolja minden tudományosság, logika és ésszerűség nyomát. Más szóval úgy is lehet mondani, hogy ez gyakorlatilag egy hazugság. Beleértve egy valószínűsíthetően soha nem létezett Jézus teljesen lehetetlen “feltámadását” it.
Én nem a munkádad minősítettem, hanem annak fals üzenetét. És mivel ezt nem te találtad ki, csupán felvállaltad, így nem igazán van jogod személyes sértésnek venni ezt a minősítést. Illetve ha be kivánsz állni a minden kritikára hiperérzékeny, tekintélyelvű, felsőbbrendűségi érzéstől sugárzó keresztények közé, akkor csak nyugodtan sértődj meg.
A sarkítás és általánosítás az a te privát véleményed. Neked azt kell felfogni, hogy az itteni keresztények legnagyobb része nem unitárius, hanem éppen valami sokkal doktrinálisabb, sokkal korlátozotabb vallás követője. Te csak magadból, és környezetedből indulsz ki. Az “általánosítás” éppen azért állja meg a helyét, mert ti unitáriusok (a kicsit racionálisabbak – bár ez is csak egy határig) az ország lakosságának 1% ha képezitek.
Beszélgess el másokkal is, beszélgess el falusi katolikusokkal, beszélges el ortodoxokkal, nézd meg mi megy a román tévékben, esetleg hallgasd meg mi megy a magyar Mária Rádióban. A buta középkor új reneszánszát éli. Amit ez a videó elitél, azt a romániai román és magyar keresztények legnagyobb része többé-kevésbé hiszi és űzi. Sajnos.
Felejtsd már el az unitáriusaidat. Ők az abszolut kisebbség.
Nos, nem vagyok a sertodottjeid klubbjaban. De egy dolgot megertettem. Veled azert nem lehet parbeszedet folytatni, mert – bar sokat hivatkozol ra – te nem ervelsz, hanem elmondod, hogy:”neked azt kell felfogni”, “felejtsd el…”
Ez meg csak nem is felsobbrenduseg. De tukor. Es amig a vilag elott ez minosit teged, nehezen fogsz tudni parbeszedet folytatni. Udv, es kellemes hetveget neked, en indulok szolgalatra, mert nem felejtem az unitariusaim. Varnak:)
A történelmi és biológiai igazság nem tárgyalások kérdése. Az bizonyítékok kérdése.
Neked meg kellemes ünnepeket!
1.Romániában a lakosság többsége román és a nagy tévécsatornák és központi sajtó a román nyelvet használják, habár egy jelentős magyar anyanyelvű kisebbség él az országban. Ha ezt elfogadod, akkor nem ertem miert rinnyálsz, hogy orrban-szájban nyomják a Húsvétot körülötted. Kb. úgy jön ez, hogy legyenek szivesek magyarul beszelni ezentúl Romániában, mert te jobban értesz magyarul, vagy mert te a magyar nyelvet szebbnek tartod. A lakosság legtöbbje keresztény, szóval ilyenkor az fog menni, amiről azt gondolják, hogy a többségnek tetszik. Majd amikor több ateista lesz akkor másképp lesz.
Értem, hogy téged azért zavar ez, mert a vallást tündérmesének hiszed. De ebben a hitedben pont annyira elvakult és intoleráns vagy mint a legörültebb keresztények, és pont annyira tudod bebizonyitani igazadat mint ők. Történelmi és biologiai igazságokból elég kevés van. Amiből sok van, azok elméletek, amik a múlt vagy jelen valóságot próbálják megismerni és elmagyarázni, erre bizonyitékokat keresnek, amik az elméletet valószinüségét alátámasztják
2. Mindig kiváncsi voltam, hogyan határoznád meg a jót. Azt irod hiszel benne. Ateista szemszögből mi a jó?
1. Nagyon tévedsz abban, hogy a történelmi és biologiai igazságokból elég kevés van. Nagyon sok van. Az egész tudomány amit a gimnáziumtól az egyetemig tanulsz az nem éppen lufi, hanem kemény bizonyítékokon alapuló információhalmaz, amely több évszázad kísérletein, megfigyelésein és információgyűjtésein alapszik. A tudomány ilyen szintű lebecsmérlését csakis olyan emberek engedik meg maguknak, akik felvilágosatlanok, ignoránsak, szűklátókörűek. Bocs a jelzőkért, de az ilyen megjegyzések azok amelyek a legsötétebb korszakokat idézik vissza az emberiség történetéből.
2. Jó az, ami jó neked, nekünk, nekem annélkül, hogy rossz lenne valaki másnak, valamelyikünknek, illetve a közösség egésszének. Jó az ami előre visz, jó az ami segít, jó az ami jól esik, jó az ami élvezhető, jó az ami boldoggá tesz, jó az ami fejleszt, jó az ami erősebbé tesz, jó az ami egészséges, stb. Jó az ami jó az embereknek, anélkül, hogy káros lenne a környezetnek.
Ez egy borzasztóan leegyszerűsített megfogalmazása egy igen komplex filozófia fogalomnak, de most ez nem az a hely, ahol hosszű értekezéseket írhatnék erről.
1. Only one life ? De mi van azokkal, akiket elhipnotizálnak és visszaemlékeznek az előző életükre(életeikre) majd az elmondottak valósnak bizonyulnak ? (főleg, ha olyan nyelven adják elő, amit éber állapotban biztos nem beszélnek)
2. Miért olyan nagy baj, ha az egyház kap 2 napot a 365-ből ? A liberális sokszinűség már ennyit sem enged meg ?
1. És mi lesz azokkal akik a mostani életükben is egy hipnózisban élnek?
2. 2 (Húsvét) + 3 (Karácsony) + 1 (Pünkösd) + 359 (Kisebb mértékű mindennapi médianyalás)
1. a kérdésre nem válaszoltál. Akik ma is egy hipnózisban élnek, azok számára léteznek megfelelő egészségügyi intézmények (a kérdésem azokra vonatkzozott, akik felébreszthetők és akiket fel is ébresztenek a hipnózisból)
2. Mondjuk az 6 nap. Azért csak “mondjuk”, mert a Karácsony az inkább Coca-Colás Télapóval (és egyébb állatfajtákkal) van tele a médiában, a pünkösd pedig nincs azért annyira jelen. A 359 napos médianyalást nem értem. Igaz, különösen a román média tudósit a különböző egyházi jelenségekről, de ugyanakkor vitatémát is csinál belőlük (ami nem rossz, azonban alányalásról nincsen szó, kivéve talán a Realitatea Tv-t, mint ahogyan azt régebben jelezted).
Csak azért ugrottam be, mert biztos voltam, hogy Ünnepekkor itt robban a bomba…Tihamér biztos nem fogja megálni, hogy ne írjon egy-két sort.
Előre leszögezem, hogy én is ateista vagyok, de nem egyfolytában hangoztatom.Ez kicsit olyan, mint a melegek parádéja.Ők is azért harcolnak, hogy a többségnek megváltoztassák a véleményét, de az a módszer ahogyan probálják, inkább negativ visszajelzéseket kap.
Mester, ez nem fog sikerülni így.Érvekkel sohasem lehet meggyőzni egy hívő embert.Majd, ha az egyházi intézmény elavul, akkor el fog tünni, de azt se én se te nem fogjuk megérni.Különben azt hittem atheism over…
Kellemes Ünnepeket mindenkinek
No, nem írtam 1-2 sort, nem írtam az ateizmusról. Egy videót tettem fel. Egy olyan videót, ami szerintem messze nem annyira kemény, ahogy itt túllihegték egyesek.
Keresztény ünnepekkor nagy a nyomás. Ezen a pár napon nehéz hallgatni. Már megírtam: nem fogok többet ateizmusról írni. Hogy ünnepekkor felteszek egy komment nélküli humanista (nem agreszív) videót, az előfordúlhat. De lehet, hogy még ezt sem. Majd meglátom minden ünnepen, milyen lesz a hangulat, milyen lesz a hangulatom. De írni nem fogok.
emberek, akik ide tevedtetek: az atheism over bejegyzes utan mar vagy 3 szor volt ateista bejegyzes!
hűbelekotyogó-nak: meg kell szokni, hogy Tihi elkeruli a rendes valaszt, politikai fogas az hogy annyit beszel (legtobb esetben melle), hogy elcsuszik a lenyeg; az egyhaz / vallas altal kapott napokkal kapcsolatban : tulajdonkeppen a liberalis ateistak is szivvel lelekkel megszavazzak az egyhazi alapon mukodo szabadnapokat: ezt ugy hivjak, hogy emberi lustasag.
tihi: ugy ertsuk, hogy kihagyod a locsolast husvetkor? netalantan dolgozol? es ahhoz mit szolsz, hogy a mai gyerek azt hiszi, hogy a nyuszi tojast tojik, es mostansag a husveti nyuszitol kell kerni ajandekot, mert a liberalis kapitalista nagycegek szinten kell tartsak az eladasaikat?
Azóta csak egyházkritikát írtam, ami nem ugyanaz. Ugyanis ha az egyház és az állam elválasztásának alkotmányos szabályai sértődnek, az mindenkinek az ügye nemcsak az ateistáknak. Ez szabályzási és elvi kérdés. Valláskritikát nem írtam, és nem is fogok.
Nem tudom mit értesz azon, hogy “a liberalis ateistak is szivvel lelekkel megszavazzak az egyhazi alapon mukodo szabadnapokat”. Véleményem szerint Romániában nincs igazi liberális párt. A PNL biztosan nem az. (Részletek: http://limbacailor.wordpress.com/2008/02/14/liberalismul-romanesc-social-conservator/) Egyébként meg azért szavazta mindenki meg a pünkösdöt mert választási év van. Populizmus.
Nem hagyom ki a locsolást húsvétkor. Az szerintem egy jó szocializációs népszokás. Teljesen jó dolog látni a régi ismerősöket és beszélgetni. Egyébként sem keresztény eredetű a locsolás.
Hogy a gyerek azt hiszi, hogy a nyuszi toja a tojást, esetleg a tehén az lila, annak egy nagyon egyszerű magyarázata van: sok gyerek már nem jár falura, sosem látott egy farmot vagy házi gazdaságot. És ez egyre jobban így lesz ezután. Aztán nehogy már ezt is a liberálisok nyakába vard.
a locsolas, mint szocializacios nepszokas? egyetertek. de direkt van osszegfonodva a husvet fogalmaval, es elegge lealacsonyito lehet egy ateistanak, hogy ilyenkor korbejarjon a kolnivizzel… es vegulis ilyen alapon az ev barmely napjan eljarhatnal locsolni (ha karacsonykor locsolni jar valaki akkor az valoszinuleg ateista? ezt veheted viccnek is…)
nehogy mar azt mondd, hogy a roman parlamentben es politikaban, attol fuggetlenul, hogy mi a part neve, nincsenek igazi liberalis erzelmuek… Es azt , hogy a punkosdot megszavaztak az valasztasi populizmus, igaz, de akkor miert nem emel senki szot a tobbi vallasi unnep altal generalt szabadnapok ellen? esetleg nem valasztasi evben?
nem mondom, hogy a liberalisok butitjak el a gyerekeket… de ok ugyanugy nem jarulnak hozza, hogy esetleg megmutassak a gyerekeknek a valosagot… es tulajdonkeppen a modernizacio, amit te a liberalizmus jegyeben reklamozol , az oli meg a falut peldaul, ahol meg a gyerek rendes tehenet latna…
A falut elsősorban a felelős, képzett, tehetős, elszánt koordinátor, fejlesztő értelmiségiek hiánya öli meg. Azok akik tudják, hogy mi zajlik a falun kívűl, és tudják, hogy mindazt hogyan lehet behozni. Abba a faluba ahol van képzett, modern, felelős vezető ott fejlődés van. Az ilyen falu azonban a kivétel nem a szabály.
A faluk elhalása egyébként egy ennél sokkal öszetettebb kérdés minthogysem a libikre fogni. Van ebbe demográfiai, gazdasági, elavult berendezkedési, töredezett tulajdonjogi probléma. Közép és kelet Európában mindenhol hallnak ki a falvak. Kivétel ott ahol “kertvárossá” alakulnak át. A jövő ez. Ez még jobban fel fog gyorsúlni. A mostani háztáji önfenntartó mezőgazdaságnak nincs jövője. Értelmetlen. Nehéz évek jönnek, de az átalakulás meg fog történi akárhogyan is. Ez van már egy előrehaladotabb állapotban Magyarországon, Cehországban, Szlovéniában pl.
De erről inkább olyat kérdezz aki igazán téjokozott a vidékfejlesztésbe. Pl. őt: http://www.videk.blogspot.com/
Ez a kérdés okkal de sokkal bonyolúltabb, minthogy libik.
erosen siethetsz, hogy harom bekezdesbol az utolsonak a veget olvasod el….
egyebkent mikor voltal utoljara falun? mikor lattal falut utoljara? intercity-bol, blogiras kozben? kicsit le kellene lassulj, mert ugy jarsz minta brusszeli funkcionarus aki jelentest ir a cihanyokrol, de kozben egyet sem latott eloben….
helyesirasi hiba volt elobb: ciganyt irtam volna (vagy a gyengebb idegzetueknek: romak )
Falun utoljára 3 hónappal ezelőtt voltam. Évekkel ezelőtt heteket töltöttem falun nyaranta. Jobban tisztában vagyok a falusi élettel mint gondolnád. Ettől függetlenül nem látom a jövőjét a mostani berendezkedésnek. És ezzel nem vagyok egyedül. De még mindig nem értem, hogy a francba jön ez most ide? Én vagyok hülye, hogy felengedem az ilyen témához nem szoló személyeskedő szövegeket, meg válaszólok rájuk.
Azon gondolkodom kedves Csongor, hogy a rosszindulatú kommentjeiden cenzúrázni fogom. Lassan átvágtál kakáncsomókeresésbe, meg témától eltérő személyes támadásokba.
Akkor… hogy ertsem en is, ez most nalad egyhazkritika, vagy vallaskritika?> “az egyház világmagyarázata (igen, az unitáriusé is) teljesen hiányolja minden tudományosság, logika és ésszerűség nyomát. Más szóval úgy is lehet mondani, hogy ez gyakorlatilag egy hazugság. Beleértve egy valószínűsíthetően soha nem létezett Jézus teljesen lehetetlen “feltámadását” it.”
Amiert hasznalod benne az egyhaz szot, azert meg eleg egyertelmu, hogy a vallasi tanitasokat becsmereled…ize, kritizalod. Pedig te vallaskritikat sosem irtal es nem is fogsz. Te tenyleg nem ellenorzod magad?
Tiszteletes úr, az a kommentekben volt, reakcióként egy támadásra. Nem írok önszántából ilyen szövegeket, bejegyzéseket azóta. De ettől még a hozzászólásokban úgy gondolom jogom van megvédeni magam. Ha felteszek egy humanista videót, kompenzációként arra a nagy doktrinainvázióra amit ezekben a napokban le kell nyelni, akkor engedtessék meg, hogy ha még ennyit sem tűr el a keresztények felsőbbrendűségi szelleme, hogy megvédjem magam. Mert ugye ez végülis az én blogom.
Nemcsak jogod van vedekezni, sot emberi kotelesseged is. Csak ne azzal vedekezz, ami par sorral fennebb meg nalad nyilt mocskolodas. Ez igy nagyon visszas. Barki vallasarol azt allitani, hogy hazugsag, ez tobb mint tamadas. Hadd vallja mindenki ami jo es masnak nem art. De minek lehazudtolni masok hitet:)?
Vándor úr: a kereszténység doktrinális váza megalapozatlan, történelmileg bizonyítatlan, elképzelhetetlen, fizikailag képtelen “igazságok” sorozatán alapszik. Nevezhetjük akár hazugságoknak is. Vagy egy kicsit finomabban mondjuk legendáknak. Ez van.
Neked ez “mocskolódás”, nekem ez felvilágosítás. Nézőpont kérdése.
Tihinek…
Ki allitotta neked azt hogy valaki tenyleg kettevalsztotta a Voros tengert?? Vagy ki allitotta azt hogy ha kopik fol az allad majd a fejedbe pottyan a megmento uzsonna?? Ezek szereny ralatasom szerint erkolcsi uzenetet hordozo kezzelfoghato tortenetek. Ami pedig a felsobbrendu keresztenyek husveti mediabombazasat illeti, hat csak batran jogaszkent pereld be a TV tarsasagokat, avagy ha mar tobbsegekrol es kisebbsegekrol is szo esett talam nem tudnad hogy az emberiseg tulnyomo tobbsege hisz Istenben vagy Allahban vagy mas felsobbrendu lenyben??? Mert nem probalod meg a velemenyedet az arab vilagban is tolmacsolni, bizonyara akadna par ,,erdekes” vitapartnered ott is. A media nem azzal a cellal kozli a husvet napjan vegbemeno esemenyeket (a papa Urbi et Orbi uzenete avagy mas felekezetek istentiszteleteit) hogy teged megteritsen, de ha folfigyelsz a husveti uzenetre akkor azt jelenti hogy nem vagy te sem 100%-ban biztos hogy miben hiszel, mert ha 100-as lennel akkor tisztelned a masok ertekeit es hallgatnal. De szerintem te csak egy vivodo lelek vagy aki nem tudja miben hisz.
Nem vívódok én ezen a kérdésen egy kicsit sem. Nem azért figyelek fel az Urbi et Orbira mert elgondolkodtat, hanem azért mert esélyem nincs kikerülni, mikor egyszerre 27 csatornán folyik és minden újság újra megírja a tavalyi töltelékszöveget…
Akkor javaslom hogy ilyen napokon tegy egy kirandulast az arab vilagban, nezd meg ott milyen a reakcio a Koran uzenetenek letoltelekszovegezesere. Ez lenne a legegyszerubb, nem kene vizholyag legyen az ujjadra a sok taviranyitonyomogatas miatt. Es altalaban nem ugyanazt a szoveget mondja el oszentsege, hanem a vilag realitasanak megfeleloen szerkeszti meg unnepi beszedet.
Nem hiszem, hogy az arab világhoz kellene mérnünk magunkat. Egyébként egyre több iszlám országi hátterű ateista nyílvánul meg mostanában.
Inkább példát vehetnénk Svédországtól, Norvégiától, Észtországtól, Franciaországtól, Csehországtól, Uruguaytól. Ezek ateista többségű, teljesen szekularizált államok. És köszönik szépen nagyon jól megvannak. A jövő ez.
Bizonyára, ez a jövő!! Sokan fognak szídni vagy ellentkezni, azzal amit mondok, de a vallásosság egyenesen arányos az értelmi szinttel! Attól függ. hogy egy ember mennyire tudja magában racionálisan végiggondolni azt amit az egyzáhazak, papok mondanak.
Ha az értelmi és álatalános műveltségi szintje nem ér el odáig, hogy felfogja, hogy amit a templomban hall az csak egy tanítómese, akkor egy vakbúzgó lesz belőle. Az ilyeneket orruknál fogva vezetik a papok. Vannak akik tudják, hogy az egész csak szimbolizmus, de mégse veszik a fáradtságot, hogy végiggondolják az egészet és inkább egy felsőbbrendű lénnyel magyarázzák azt amit racionálisan, logikusan nem tudnak levezetni. A harmadik kategóriába tartoznak azok akik meghallgatták a tanítómesét, rájöttek hogy az miről szól, viszont tovább lépve arra is rájöttek, hogy nincs szűkségük rá. Ők maguktól tudják, hogy mi a jó, helyes, erkölcsös stb, és azt is tudják, hogy mindenre van valami logikus magyarázat, csak a tudomány mai állása szerint még nem lehet tudni h mi az.
Továbbá ezek az emberek aggódnak azon társaik iránt, akiket elvakít a vallás és kiszeretnék szabadítani őket onnan. Kérdés hogy megtehetik-e azt? Lényeg, hogy mindenkinek fel kell kínálni a választás lehetőségét, senkit nem szabad valamire – ebben az esetben a vallásra vagy az ateizmusra –
kényszeríteni!
Kedves lacihobo,
amit a vegen irtal az igencsak helyes es tolerans. Ami a folotte levo reszt illeti: mondd, te a noket is kizarolag racionalisan szereted? A vallas az korantsem mindig az, amit az egyhaz es a papakok mondanak. De ami a vallasos hitet illeti, azert egyezzunk meg hogy a racionalitas csak resze ennek. Epp ennyire nem lehet lesarkitani es szajbaverni a dolgokat.
Az igazi csoda az volna az egész sztoriba ha megérnénk valaha azt, hogy egy keresztény ember is tolerálni tudná azt a tényt, hogy mások másképpen gondolkodnak, illetve elfogadná azt, hogy megalapozott racionális érvekkel tudják megcáfolni bizonyos keresztény tanokat. Csoda lenne ha megérnénk azt, hogy a “mocskolódás”, “szájbaverés” helyett mondjuk egyszerűen “más véleményen lévőt” használnának a jóakaratú keresztény testvérek a vitában. Azok a testvérek akik a toleranciára hivatkozva kérik ki maguknak jogtalanul a kritika teljes elhallgatását (mert azt, mondják, hogy a kritika okés, de ha megkapják valahogy sosem az), azok a testvérek amelyeknek a kinyílvánított ateizmus iránti toleranciája zéró.
Double standards, ahogy mondanák az Amerikába rekedt testvérek. Persze nem csoda, hisz a Biblia is erre tanít. Kövezd meg bátran azt aki másképp gondolkodik (szabados, homokos, lázadó).
Mire jó az egyház és a pap, ha nem arra, hogy megmondja, a hívőnek, hogy miről szól az a vallás amiben épp hisz, átadja Isten üzenetét arról, hogy hogyan kellene élni. Az egyház által létrehozott rituálék (tehát hogy hogyan zajlik le egy istentisztelet, mise, esküvő, temetés stb) mind azt a vallást jellemzik, amelyhez az az egyház tartozik. Ezek mellett szinte minden vallásban jelen van egy istenimádásra kijelölt helyszín és egy olyan írás ami a vallás alapgondolatait, hitét tartalmazza. Ja és persze egy szellemi vezető, aki az egészet kitalálta. A fentiek közösen határoznak meg egy vallást. A papok nem a vallásról, annak tanításairól szokatak beszélni?
Azt hogy mennyire része a racionalitás a vallásos hitnek a középső szövegrészben írtam le: van akinél hiányzik, van akinél a kettő egyszerre van jelen és van akinél csak racionalitás van, a hit nem a vallásos formájában jelenik meg, hanem egy saját értékrenden alapuló formában.
Tihi, ez azert fura amit irtal, mert meg sehol nem olvastam toled arrol, hogy aki vallasos: az “mas velemenyen van”, vagy barkit is el tudnal elfogadnal, aki Isten hivo. Emberileg ha valaki neked meg szimpatikus, az startbol bukott, mert ha vallasos, akkor hazug vilagnezetet vall. Igy varhatod az igazi tolerancia csodat… Amit meg a Bibliarol irtal, ennyire primitiven meg a jehova tanui sem ertelmezik. Tul sok felvilagosult ember olvasta mar ezt a konyvet, es nem ezt vonta le elsosorban fo tanitaskent belole.
En arrol irtam lacihobonak, hogy nem minden racionalis elv alalpjan mukodik nagyon sokaknak a vilagon.
[...] senkit húsvéti (talán lelki) készülődésében. (Czika Tihamér viszont elébe ment, s vitát gerjesztett.) Tempfli püspök úr üzenetéből azt szűrtem le, hogy nagyvárosi tapasztalatból [...]
This is the beginning of the end. Halleluja
http://www.hetivalasz.hu/cikk/0803/templomot_vegyenek
es, hogy a temanal maradjunk:
http://www.hetivalasz.hu/cikk/0803/sonka_tojas_ajandek
Kösz a cikket. Érdekes, és számomra örvendetes statisztikák. Bizonyítják szépen azt amit többször is mondtam: még csak 1 generációcsere kell…
“Vallási keretek közt a magyarok (csupán) 18 százaléka emlékezik meg Krisztus feltámadásáról.”
“Az idős falusi nők körében vannak a legtöbben, akik részt vesznek körmeneteken és egyházi szertartásokon.”
Egy kérdés Tihihez és Vandorhoz:
Mi a véleményetek egy olyan vallásról, ahol nincs Isten, a buddhizmusról?
lacihobo,
en tisztelem a buddhizmust, a keleti vallasos vilagkep sok tekintetben pelda lehetne a keresztenyseg elvakultabb tanitasai szamara. Sokfele buddhista iranyzat van, az – hogy nincs Isten a buddhizmusban az nem igazan helyes. Valoban nincs szemelyes Istenkep, ok a Mindenseg ben, a “vilag nagy rendjeben” hisznek. Ezt kb olyan mint az a nagybetus Rend, amirol Jozsef Attila olyan egyedien ir sok verseben. Neked a Hobo fele Eszmelet-et ajanlom szeretettel meghallgatasra.
Udv.
Hallgatom én azt már egy jó pár éve …
A buddhisták nem beszélnek Istenről, mert a “világ nagy rendjében” hisznek, mely logikai törvényeken alapszik. Na már most, te és még egy jó pár vallás, azt mondja, hogy ez túlságosan is szép ahhoz, hogy igaz legyen, és csak úgy létezhet, hogy ha van egy felsőbbrendű valami, ami karbantartja, igazítja, vigyáz az egészre.
Ja persze a mahajana buddhizmusban (és származékaiban) vannak istenek, de ez az irányzat azért igencsak elrugaszkodik Buddha tanításaitól, és valahogy úgy képzelem, mint azt amit a katólikus egyház tett Jézus tanításaival.